pühapäev, 28. oktoober 2018

Veel kutsikaelust

DISCLAIMER: Ma räägin ainult koerast, elust koeraga ja muud ei midagi.

Kutsikakool tekitas järgmisi mõtteid:

a) Ma ei jõua!
Sain umbes aru, mida tuleb teha, teisi koeri vaadates - mida treener ütles, unustasin kohe ära, mispidi koer peaks olema, kuidas seda saavutada, mis värk ... kuidas ma maiusega ta istuma saan, nii et tagumikule ei vajuta, mismoodi peo seest maiusega meelitada, mis ...
Mis me räägime sellest, et koer ei saanud aru - MINA ei saanud praktiliselt ühestki harjutusest aru enne teiste pealt vaatamist, et mis värk, kuidas käib!
Pealegi oli seal mingi süsteem, et koer käib vasaku jala juures ja siis parema käega teed asju, aga mina ja parem käsi ...

b) Mul on PISIKENE koer. Mõni kutsikas on bernhardiini oma (issandkuiarmas) ja mõni on krantsikutsu väga njuufaliku olemisega (ISSANDKUIARMAS!) ja need minu koera kasvu on sellised siredad ja taiplikud ja mina ise olen nagu mingi abitu karu omanikuna. Nemad on: poomile - vuhh ja üle, istu paigal, kui omanik su ümber ringi teeb - vabalt kohe. Nad istusid ja tõusid nii kiiresti, et olid raja juba lõpetanud ajaks, kui mina olin umbes neli sammu liikunud.
Õnneks meie kõrval askeldas kutsikas, kelle näol oli tegu kahe väga energilise tõu kogemata tekkinud ristandiga (husky ja berni alpi karjakoer - meil on ka 25% seda berni alpi sees, aga ossa püha püss, KUI palju rahulikum!) ja tal oli vähemalt sama raske korraldusi täita - mul oli see jama, et ma ei jõudnud ISE aru saada, mis nüüd tegema peaks, rääkimata info koerale edastamisest, tal oli, et kutsikal läks kõik mahv selle peale, et mitte tormata ja paigal olla. Muuks ei jäänud midagi üle.

c) Totoro on vist lühinägelik. Päris pime ei ole, see oleks ka muidu märgata olnud, aga seal oli üks harjutus selline, et omanik jookseb eest ära ja kutsub, siis treener laseb koera rihma lohisema ja teoorias siis jookseb koer omaniku juurde.
Bernhardiinikutsu igatahes ei jaksanud, väsis poolel teel ära ja tuli treeneri juurde tagasi, njuufataoline ikka napilt tegi raja läbi, aga Totoro jaksas küll - jooksis kolmveerandi raja peale (no "raja", tegelt koolitusplats oli põllu moodi ja me jooksime nii 60 meetrit vast), aga seks ajaks oli ta silme ees 7 inimest, ja ta peatus segaduses, jooksis tagasi, jooksis edasi, jooksis ringiga tagasi - ja kuigi ma hõikusin ja kutsusin, ta lihtsalt ei leidnud mind üles. No lõpuks ikka, aga segadusesolek oli selge.
Ja ma mõtlen, et kui ma poest tulen ja tema poe ukse taga rihmas ootab, ega ta ei hakka kohe vänderdama ega ilmuta äratundmist, kui ma nähtavale ilmun. Kuskil 10-15 meetri peal alles.
Kui ta lihtsalt ei näe kaugemale, oleks ta käitumine tegelt arusaadavam kui mu senine arvamus "no ta teeb nii, selge".

d) Aga vähemalt on teisedki kutsikad seal "ta pole enne teiste koertega praktiliselt suhelnudki" ja üksteisest nii põnevil, et muud ei taipa. Totoro ei old ainus.
Ta ei ole teiste koertega praktiliselt suhelnudki mitte seepärast, et pole ühtegi näinud, vaid ta kardab täiskasvanud koeri. Ka siis, kui nad kasvult umbes talle põlvini on. Huvitav on küll, jube põnev lausa - aga eemalt vaadata (jälle nii 10-15 meetrit), mitte ligidalt. Lähedalt on jube!
Ta on ÜHE täiskasvanud koeraga (pisike) üksteist nuusutanud. Muidu poeb minu selja taha ja istub maha, välja tuleb, kui teine koer seljaga on. Siis talle järgi vahtida ja tasakesi järgigi minna võib küll, aga näoga olev võõras koer on HIRMUS.

Nojah.
Ja siis oli koolipäev (45 min, rohkem ei oleks hästi jaksanud ka) läbi, läksime ära rongi peale (ja ma unustasin aiaposti kõrvale maha kilekoti koerakakaga, paari tunni eest tuli meelde) ja kurat - rongini oli poolteist tundi.
Nii et ma ootamise asemel otsustasin, et ah, Niitväljalt Keilasse saab selle ajaga küll, ning asusime kõndima. Mingi 8 km või nii, pole ju hullu?
Noh, arvestades, et Totoro IKKA VEEL magab (pissi- ja söömispausiga), vist natuke oli.

Normaalsed inimesed (loe: kõik teised) olid muidugi autodega. Aga noh. Ma ei ole tegelt õnnetu. Vihma ei sadanud (aint veidi rahet ja lund), valgus oli ilus, külma tuult ka polnud ... polegi ammu üle 4 km järjest kõndinud.

Vat eile oleks rõve kutsikakoolis käia ja siis perroonil oodata olnud. Kõndima poleks vist sellise ilmaga hakanud. Aga võibolla oleks ka, sooja saamiseks. Vihm ja külm oli - aga tänaseks sai kombe ju.

9 kommentaari:

  1. Oi sa oled kindlasti nii üllatunud, et ma koerapostitust kommenteerin =)
    OK here goes:

    a) Oleks VÄGA imelik, kui sa esimeses tunnis rohkem asjale pihta oleksid saanud kui siin kirjeldad. Võrdluseks: mina veetsin oma elu esimese kutsikakooli tunni oma esimest koera mööda võsa taga ajades, sel ajal kui teised platsil harjutusi tegid. Loom lihtsalt keeldus end mulle kätte andmast. Soovitus: nii ütlegi treenerile, et tahad esialgu kõrval seista ja vaadata. Kaasa teed kas järgmise tunnis või harjutad kodus. NB! Hea treener õpetab muide mitte niivõrd koeri, kuivõrd omanikke. Elementaarne, et kui omanik harjutusest aru ei saa, ei oska ta arusaamist ka koerale edastada. Lisaks, Su postitusest jääb mulje, et oled edasijõudnute kutsikagruppi sattunud, mitte päris algajate. Algajad ei tee poomi ja 60 meetri pealt juurdetulekut. Uuri seda asja koolitaja käest.

    b) Vaata punkt a). Ning poomid jne saada esialgu kuu peale. Su kutsikas on liiga noor, et talt mingeid imetrikke nõuda.

    c) Ei, Totoro ei ole lühinägelik. Juurdetulemisharjutuse koolitamist alustatakse PALJU lühemalt distantsilt kui 60 m. Selle vahemaa peale tuleb juba liiga palju segajaid, elementaarne, et koer (liiatigi kutsikas) läheb segadusse. Jällegi, treeneri apsakas.
    Poe juures rihmas ootamine. Sinu kui omaniku otsus, aga mina oma kutsikat mingil juhul välja ootama ei jätaks. Koerale ohtlik. Võid tast ilma jääda.

    d) Totoro poeb sinu selja taha, sest tal on üks mitmest kutsikapõlve „hirmuperioodist“. See käib normaalse arengu juurde, koerale ei või sel ajal suhtlust (või mida ta iganes kardab – autosid, vihmavarje vms) peale sundida – paraku paljud omanikud teevad selle vea, üritavad koera vägisi sotsialiseerida. Selle kohta üks hea link: https://www.collared-scholar.com/more-harm-than-good-3-reasons-why-i-never-socialize-my-puppies/

    Ja veel paar märkust:
    - Kui sa treeneriga või antud koolitusega teatud aja möödudes ikkagi rahul pole, otsi teisi võimalusi. Ka paar eratundi on parem ja teeb rahas sama välja kui nühkida nädalaid käia koolitusel, mis sulle arusaamatu ja ebameeldiv on.
    - Kui tunned, et tahad moraalset koerandus-alast tuge =) või miskit küsida, kirjuta mulle emailile. Aitan hea meelega.

    VastaKustuta
  2. Eih, see on ikka algajate grupp, ta tegi "proovime siis seda ka".
    Ja tegelt tundus tore inimene. Lihtsalt nojah =)
    Kaugelt liiga kiire minu jaoks.

    VastaKustuta
  3. No see on põhiline, et treener sulle sobib. Läbi sinu sobib ka Totorole.
    Ei tea kas on liiga isiklik treeneri nime küsta? Vabalt võid vastamata jätta, aga kuna ma tunnen vähemalt kolmandikku Eesti koerainimesi, siis puhtast uudishimust küsin =)

    VastaKustuta
  4. tead, ma ei mäleta perenime ja ei lähe vaatama ka, aga Agle on eesnimi =)

    VastaKustuta
  5. Ahaa, Agle. Sa ja Totoro olete heades kätes.
    Aga kui juba koerablogiks kisub, siis kus on pilt Totorost?? =)

    VastaKustuta
  6. Autor on selle kommentaari eemaldanud.

    VastaKustuta
  7. Ma ju ei pildista =) Aga kui minu juurde sattub mõni, kes pildistab, anun teda =)

    VastaKustuta
  8. Mida Epp ütles.

    See ka, et kutsikakool ongi siuke kiirkursus omaniku koolitamiseks. Kui tahad oma koera "korralikult" kuulekaks õpetada, pead hakkama kuskil kuulekuse vm trennis käima. Ma käi(si)n käitumisnõustaja/koolitaja juures, ok mul veits privileeg ka, sain suht individuaalselt, aga mul probleemkoer.

    See nägemine jah... nad näevad, aga ei pane tähele :D Mu koer on väga tähelepanelik, aga see tähelepanu hajub kergesti. Ja siis kutsikakoolis sealsamas kõrval oli mingi bullterjerikutsikas, kes pmt ei vaadanud oma omanike poolegi ja keda mingi mänguasi üldse ei motiveerinud. Koertel erinevad movitaatorid ja sind päriselt jälgima kuulekuse vm mõttes peab neile õpetama. (Ja kutsikas üldse veidi nagu laps mu meelest, et ok sa oled ta jaoks eluliselt oluline ja nii edasi, aga sellest hoolimata võib kuhugi lambist suunas minema tuterdada, kui kuskil miskit huvitavat on.)

    Hirmuperioode rõhutan! Päriselt arvesta sellega, et su koer kuskil kaheaastaselt alles läheb "päris" koeraks. Aga üldiselt have fun :D

    VastaKustuta
  9. Täiega =)

    Ja seda, et laps, seda ma isegi taipan ja awwww ju =)

    VastaKustuta

Ma loen su sõnu, kui nad välja kirjutad ning avaldad!
Noh, paari erandiga.