neljapäev, 23. november 2023

Aga ma ju tahan

Mul käis ajakirjanik külas. Kunagi jõulude paiku on Maalehes lugu sellest, mis me rääkisime. 
Peamiselt vaimsest tervisest.
Ajakirjanik oli hästi armas ja tore, sõime tema toodud pirukaid ja minu tehtud pirnikooki, aga mingit tarka juttu ma küll ei ajanud. Lõpuks olin nii väsinud (ma väsin kergesti, mäletatavasti), et mõte jooksis pidevalt poole lause pealt kokku. Siis ta läks ära, ma mängisin enda rahustamiseks kolm tundi civi, aga see ei aidanud. Erutus oli nii suur, et ma ei jäänud isegi lõunaunne. Uni lihtsalt ei tulnud, süda tegi pumpumpumpumpum, nagu teeksin kükke (enne tegingi, aga südamekloppimine ei läinud üle) ning kuigi kõht on pirukaid ja pirnikooki täis, on tunne, et tahaks ... midagi. Mitte süüa, aga ... midagi.

Aa, pea käib ringi ja iiveldab ka. Vbla olen ikka veel haige, vbla koormasin end eile koristades ja pirnikooki tehes üle, vbla mõlemad koos. Loogiline, tegelikult. 
Nad räägivad jah, et ei tasu haiguse serva peal olles hullult rabeleda ja asju teha. 
Mitte et ma Neid kuulaksin. Tagantjärele mõtlen küll sageli, et hm, vbla oleks pidanud. Aga tõsi on ka, et ega ma ette ju ei tea, mis juhtub, ainult tagantjärele. Ette mõeldes on ikka: "Ma ju tahan!" ja see on ainus, mis loeb.

Oh, selle: "Ma ju tahan!" meenutamisega tuli üks naljakas episood meelde. 
Episood ise on paar nädalat vana, mitte päris värske, aga ma mõtlesin oma reaktsiooni peale veel pikalt ja noogutasin endamisi: jah, loogiline, täpselt sedamoodi mu tunded käivad.

Nimelt läksin ma bussi peale, et sõita Tallinna psühhiaatriga kohtuma. Läksin bussiuksest sisse, ütlesin: "Ma tahaks Tallinnasse sõita," ja piiksutasin oma ühiskaarti. Või noh, see oli mul plaanis, kaart ei piiksunud. Läks natuke aega, kuni bussijuht andmed sisestas, piiksutasin uuesti kaarti, aga piiksu asemel kostis prääks. "Kaardil pole piisavalt raha."
Oih. Aga noh, ega ma 100% kindel ka olnud, kui palju seal raha on, mul oli veidi sularaha ka kaasas, pole probleemi. Ostan sellega. Andsin bussijuhile viieka, aga tema vahtis mulle veel ootavalt otsa. Mida? Pilet isegi sularahaga ostes on kaks midagi ju olnud kaua-kaua? (Kaardiga on odavam.)
Aga bussijuht pobises midagi vene keeles ja näitas näpuga arveekraanile. 5.60. 
"Ohoho!" ütlesin mina. "Teil on hinnad ikka kõvasti tõusnud!" ja otsisin münditaskust talle kuuskümmend senti välja, seeaeg kui tema midagi pobises.
Oot.
OOTOOT!
Ta pobises: "Kaks!" Ma ei tahtnud ju kahte piletit, tahtsin ühte. Mida ka rõõmsalt ütlesin. Siis pöördusin noormehe poole oma selja taga: "Ma vist ostsin praegu kogemata teile ka pileti!" Sest raha oli juba käest kätte liikunud ja mulle ei tundunud loomulik poolt summat tagasi nõuda. Noormees mu taga  vehkis omaenda rohelise kaardiga ja ütles midagi, mille mõte oli: "Ei, ma ostan endale ise, mul on kaart."
Vaatasin jälle juhi suunas. Too osutas piletile, mis välja prinditud. Rebisin selle endale ja astusin mõnevõrra segaduses olles bussi tagumise otsa poole. 
Rahvast oli palju, istuma ma ei mahtunud, jäin kuskile bussi keskele seisma ning asusin äsjakogetut läbi analüüsima. Võis olla, et  kui ma ütlesin: "Tahaks Tallinnasse sõita," bussijuhi eesti keelt väga natuke oskav aju otsustas: "Ta ütles midagi, mis kõlas nagu "kaks"," ja nii ta oletas, et ma küsisingi kaht piletit. Sest "tahaks" ja "kaks", eks ole. Sarnasus on. Aga ... aga ... aga kust mina pidin teadma, et ta eesti keelt ei oska niigi palju, et aru saada: "tahaks" ei ole "kaks"! 
Mida kauem ma mõtlesin, seda vihasemaks läksin. Mis mõttes ma pidin kaks piletit ostma! Ma olen ju üksi! Mina jäin veidi vaesemaks, aga bussikompaniil on see 2.80 sügavalt suva, nende kasumi juures ei ole see pisipisinatukenegi märgatav summa. Ma ei taha neile lisaraha anda! Miks ma pean?!
Kuna buss oli täis, ei mahtunud ma mugavalt juhti juurde minema ja protesteerima. Lihtsam olnuks peatuses keskmisest uksest väljuda, paar sammu kõndida ja siis esiuksest juhi juurde astuda. Aga sel juhul tal võibolla üldse ei ühenda ära, et ma varem juba bussis olin ja kahe inimese jagu tasusin ja värki? Vaja piletit näidata ja seletada.
Otsisin pileti välja, lugesin seda ning rahunesin KOHE. 
Sest see oli pileti ühele inimesele hinnaga 2.80. See tähendab, minu teine 2.80 ei läinud bussikompaniile, mis seda ei märkagi, vaid bussijuht pani selle endale tasku. Ja kohe - KOHE mu tuju tõusis ja kadus soov õiendama minna. Ükskõik, kas bussijuht ostab selle summa eest paar õlut, saab juurde raha, ostmaks makarone, vorsti ja kapsast või pudruhelbeid, minu poolest kasvõi mängigu see raha maha - kui tal on tunne, et 2.80 on seda väärt, et seda inimestelt välja petta, on tal seda raha vaja. Ta märkab selle mõjul tekkivat erinevust oma elus. Mis ongi ainus, mis loeb.
Mulle sobib. 
Las olla. 
Ja ma ei läinudki õiendama, vaid sõitsin rahulikult psühhiaatri juurde ning unustasin kogu loo. V.a. et praegu tuli see ikkagi meelde mulle, sest ma ise näen väga hästi, kuidas mu "Ma ju tahan!" on kummaliste tõukejõududega tunne. Mitte päris tavainimese (ei, mitte SELLE tavainimese, kes blogib) loogikat järgiv.
Ei tohi põhjustada kannatusi on see, mis loeb. Ehk kannatan mina, kes ma kaotan 2.80, aga kui keegi sellest ka võidab, on see täiesti ok, tulemuseks on tasakaal ja levitada lisakannatusi, mida õiendamine tekitaks, täiesti mõttetu. Ma ei sure praegu nälga, kui 2.80 kaotan, ma võin seda lisakulu endale lubada. Olid ajad, kui ei võinuks. Praegu võisin.
Aga kui keegi ei võida, ainult mina kaotan 2.80, vat siis ma küll võitlen. Siis tasub =) Sest mis mõttes inimene kannatab, aga keegi samas õnnelikumaks ei saa? Halb tehing, sedasi ei taha.

Ja kui nüüd keegi tuleb ja ütleb, et eiei, bussijuht oli ju eriline kaabakas, kui ta pani raha endale tasku, mitte polnud ausalt segaduses ja ei võtnud mult raha anonüümse Ettevõtja Kasumi nimel, on jälle hetk, kus ma õlgu kehitan ja ütlen, et seaduse peale ma pissin. 
Konkreetse inimese konkreetne kergendus teemal: "Mul on natuke rohkem raha nüüd," on iga kell üle suurte kompaniide, kus iga päev keerleb (kümneid) tuhandeid eurosid, nuumamisest. 

6 kommentaari:

  1. https://www.postimees.ee/7907410/bussikontroll-juhid-ei-kipu-eesti-keeles-suhtlema-ja-mitmel-lasub-kahtlus-piletiraha-omastamises

    Selles valguses tuleb alati üles anda. Sinul pole kahju aga mõnel on oluline kogus

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ma ausalt öelda ei saa aru, mis valguses. Et teised bussijuhid ka tõmbavad kliente alt? Aga ma olen üsna kindel, et kui õiendama minna, saab inimene oma raha tagasi =)

      Kustuta
    2. Või noh - kui inimesel raha ei ola, ta üldiselt teab täpselt, mis miski maksab ja on ka tähelepanelik tagasiantud raha osas.
      (isiklik kogemus)

      Kustuta
    3. Eeldusel, et inimene on teovõimeline. Lastel ei pruugi nt suurt arusaamist olla ja võõra täiskasvanuga vaielda ka ei julge, ennem jäävad bussist maha.

      Kustuta
    4. või siis - tglt sinu moodi - inimesed, kellele õiendama minna on ise ebameeldiv ja võtab liiga palju lusikaid, nii et ta lepib lihtsalt sellepärast raha kaotusega, mitte sellepärast, et vahet pole.

      mina vaatan lihtsalt selle pilguga, et ma olen suhtkoht kindel, et sina oled toredam inimene, kui bussijuht, kes on endale sellise lisatulusüsteemi sisse seadnud ja keda erinevalt sinust tõenäoliselt ei huvita, keda ta täpselt koorib ja kas too seda endale ka lubada saab. Ma arvan, et sina tema positsioonil sama ei teeks. Ja siis ma eelistaks puhtalt sellepärast, et raha jääks pigem sulle.

      Kustuta
    5. notsu - lapsed - lapsed oleks muidu väga point, aga kõigile õpilastele on tasuta sõit.

      Kustuta

Ma loen su sõnu, kui nad välja kirjutad ning avaldad!
Noh, paari erandiga.