reede, 7. mai 2021

Kirjutistest

Isiklik teade:
Notsu, sa olid "mähh, minu blogist pole keegi kirjutanud!" kui olin "vau, mu võrgupäevikust tehti kirjandusmuseumis seminar?!"
Noh, mul on nüüd artikkel käes (ema saatis, ärge küsige, miks või kust tema selle sai, sest ma ei tea) ja sinust on seal maailmapalju juttu. Küll su kommentaaridest, aga just sellest ka, kuidas sa kirjuta(si)d rohkem kui tavaliselt (siis).
Kui tahad, ma saadan sulle ka.

***

Minu võrgupäevikust ongi kirjutatud päris teaduslik ja tark artikkel?
Krt, ma ikka olen mingis mõttes nagu ... mingi ... avalik figuur vist? 
Rabav.
Igatahes ma VÄÄÄÄGA tänan, Triinu Ojamaa, nii huvitav ja süvenev!
Ühtlasi sain lugenuna veidi targemaks blogimise teoreetiliste taustade osas - ma ise läksin ainult loogilist joont pidi: "Nojah, esimese ülikooli ajal ma kirjutasin päevikut arvutisse, mis laual. Kes külla tuli, võis ka lugeda. Kui kodune nett sai normaalsuseks, viisin päevikugi netisloetavaks." Üldse ei mõelnud, et mingid veebilehed või asjad asjaga seotud on.
Oot, või mõtlesin? Kusjuures ... kuskilt ajusopist imbub mälestus, et kunagi, kui mitmetel tuttavatel oli "oma" veebileht, ma kaalusin seda võimalust - ja jätsin tegemata. Arulagedalt keeruline ju! Ja mille nimel?!
Blogimine aga oli lihtsaks tehtud ja tore. 
Selle sain ise kodus ette võtta iga kord, kui tahtmine tekkis. 

***

Mingi osa mind mõtleb, et vbla see lugu, mida praegu kirjutan, on hoopis kõrgema ambitsiooniga ja lennukam kui see, mis K.-ga koos loodud ja romaanivõistlusele läks. Too on palju argisem ja turvalisem, ainsad kohad, mis päriselt filmilikud ja mitte-päris-igaühe-elu-pealt-ettekujutatavad, K. kirjutatud. 
Aga siis tuleb meelde, kuidas aastaid ja aastaid keegi "Lihtsaid valikuid" ei tahtnud ja ei hinnanud. Et noh, liiga teistmoodi, liiga imelik, liiga võõras - ja no selge. I just can't win =P

Paganas, nüüd mul ei tule meelde, kust laulust see fraas (I just can't win) mu ajus on ja ei saa üldse teile seda siia üles panna.
Jah, ma guugeldasin. 
Väga palju laule on nende sõnadega, seda Õiget ikka ei leidnud. 
Mul on meeles, et naisehääl, et ma väga hästi tean seda lugu ja et see meeldib mulle hirmsasti. 
Palun, otsi.
Kas see võiks olla Garbage, I'm only happy when it rains?
Kuulan ... nojah, kõik muu klapib, aga neid sõnu pole. 

Aga see uus lugu on ... noh, vähemalt meeldib ta mulle väga ja kahtlemata on ta IMELIK. Ma saadan Raulile (see tähendab kirjastusele Viiking), kui valmis. Sest see on natuke kummardus Steven Eriksonile ja Raulile meeldib Erikson. 
Lisaks on see üsna omamoodi ja Väga Ulmeline tähenduses purskav maagia, täiesti ebatavaline ühiskond ning minu eri ses osas, et peategelast pole. 
Ma olen kirjutanud küll peategelastega lugusid. Isegi rohkem kui ilma. Aga minu maailmanägemisega klapib rohkem "igaüks on peategelane ja kokku on elu keerukas põiming, üksi ei tehta seal midagi eriti suurt".
"Kuningate tagasitulek" sobib hästi näiteks. Tal on puudusi (kurat, et ma seda viimast osa ei viimistlenud, kurat, üks esimeses osas üles ehitatud liin, mida võinuks seal välja mängida, ei tulnud üldse mainimisele, kurat!), aga olemuslikult on ta Just See.

Ühest inimesest ei sõltu eriti midagi, ent paljudest koos annab mõndagi palmida. 

Nojah. 
Pole ime, et ma ei teadnud, mida "agentsus" tähendabki ning pidin seda Kauril endale seletada laskma. 
Ma ei usu agentsusesse =)
Aa, sõnaseletus: et üks isik saabki maailma muuta ja MUUDABKI.

17 kommentaari:

  1. 'pane url siis ka juba: http://www.folklore.ee/tagused/nr79/ojamaa.pdf

    Sitt artikkel, mind ei mainitud.

    Aga hea, et koerasitt ikka mainimist leidis. Analüüsist küll puudu see,et see ilmselt tekitas sulle suuremat stressi kui kogu koroona-aasta kokku.

    VastaKustuta
  2. Huvitav, et koroonakriisi mõju uurimiseks võeti töötu kirjaniku blogi - töötu kirjanik on ju igal ajal töötu kirjanik, olgu parajasti sõda või pandeemia, sihukesed taustasündmused mõjutavad teda ainult selles mõttes, et annavad ehk inspiratsiooni (mõjutavad temaatikat). Aga kuna uuritakse ka seda, kuidas teiste kommenteerimissagedus on jne, siis saab ilmselt siiski teatud pildi.

    VastaKustuta
  3. Mäh, see laul ju!
    https://www.youtube.com/watch?v=ScxZwXH09Ws

    VastaKustuta
  4. Ole nüüd, AbFab, kus ta siis sitt artikkel on - mind mainiti lausa kaks korda!

    P.S. Mul tuli mul täpselt sama mõte mis Rentsil (koroonakriisi mõjust töötule kirjanikule). Kui ma siin enda tutvusringkonda vaatan, siis on täitsa hämmastav, kuidas mõne inimese või pere elukorradust pole Viirus pea vähimalgi määral mõjutanud (mina üks neist), teisel jälle on kogu elu teadmata ajaks pea peale pööratud.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Äh. See “kui ma enda tutvusringkonda vaatan” oli tegelikult lame ja off topic. Jäetagu kahe silma vahele, eks.

      Kustuta
    2. Ah, mul ei ole töötu kirjanikuna uurimise all oleva blogi autor olla mingit probleemi, me ju kõik - selgelt Triinu Ojamaa samuti - teame, et on ka teistsuguseid.
      Pigem ma arvan, et on ju nunnu, et ka minusuguseid märgatakse =)

      Kustuta
    3. Lihtsalt ise seda teemat uurides valiksin ma ilmselt Ritsiku vms, kelle igapäevaelu koroona ka mõjutab. Või võrdleksin kahte selles mõttes vastandlikku blogi, ntks sinu ja Ritsiku oma.

      Kustuta
    4. Seda, et. Minu ja Rentsi küsimusele “miks just VVN ja koroona?” on Ojamaa artiklis tegelikult vastus olemas, ma esimese ülepeakaela lugemisega jätsin kahe silma vahele: “Analüüsimisele tuleva võrgupäeviku valimisel lähtusin blogija loovisikutaustast, millele on suunatud mu uurimistöö fookus omaelulookirjutuse valdkonnas.” Loovisik, sellepärast.

      Kustuta
  5. Ohh, täiega põnev artikkel...

    Tõsi, ma olin üllatunud, kui lugedes avastasin enda ära mainimise kontekstis "võtab kõige aktiivsemalt sõna neli kommenteerijat (notsu, Epp, Lauri ja Kaur)" - sest (erinevalt FBst) ma plogides oma arust väga kommenteerima ei kipu (eirake seda siin, eks). Iseäranis veel Triinu plogis.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ma ka imestasin veidi, aga vbla oli mehenime vaja?

      Kustuta
    2. jah, ma imestasin, et AbFab ja eriti Rents on märkimata jäänud. Mõlemad kommenteerivad siin püsivalt, Rents ka päris tihti ja neil on huvitavaid asju öelda.

      Kustuta
  6. In social science, agency is defined as the capacity of individuals to act independently and to make their own free choices. By contrast, structure are those factors of influence that determine or limit agents and their decisions.
    ehk siis 'võimalus teha otsuseid ja tegusid' ei ole otseselt veel 'otsustel ja tegudel on maailma mastaabis reaalsed tagajärjed ka'

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ma hakkasin vahepeal seda ütlust taga ajama (et ulme on agentsusfantaasia) ja kahtlustan, et komistasin selle otsa selles artiklis:

      https://amazingstories.com/2013/02/crossroads-the-power-in-paranormal-romance/

      "I read somewhere once, that Lois McMaster Bujold said that romance is a fantasy of relationship and SF a fantasy of agency. I wonder if that can be paraphrased as – romance is a fantasy of the power of community/connection and SF of individual power [to change worlds]?"

      Üritades seda loetud kohta üles leida, leidsin "Kuu" filmi arvustusest sellise toreda inimkeelse agentsusdefinitsiooni: "many traditional works of science fiction wallow in fantasies of agency. Fantasies about living lives in which what you think, what you do and what you say actually matter."
      https://ruthlessculture.com/2009/07/23/review-moon-2009/

      (väide oli, et "Kuu" film seda ei tee, ja kommentaariumis siis vaieldi selle üle, kas teeb või mitte.)

      Ja komistasin ka sellisele blogile, näiteks
      http://csidemedia.com/gryphonclerks/2019/06/15/fiction-through-the-lens-of-agency/

      Ja lõpuks leidsin Bujoldi terviktsitaadi:
      https://www.tor.com/2012/07/03/sleeps-with-monsters-endurance-and-persuasion-traits-of-the-heroine/

      “[I]f romances are fantasies of love, and mysteries are fantasies of justice, I would now describe much SF as fantasies of political agency.”

      Kustuta
    2. Ja maailma muutmise tõi sisse Jo Walton:
      https://www.tor.com/2008/10/06/bujoldspeech/

      ainult et tema hoopis vastandas seda agentsusteemale (st et ulme ei ole tema jaoks mitte (poliitilise) agentsuse fantaasia, vaid lugu, kus peategelane on mingi maailm, kes muutub):
      "Rather than your characters needing to have political agency to engage the reader, the world is a character and as such needs to change and your story will be engaged with that change—whatever is happening to the other characters".

      Mul olid need kaks asja peas kuidagi ühte sulanud.

      Kustuta
  7. Tore, et Notsu Jo Waltonit mainis:) Ma olen ammu tegelikult tahtnud küsida VVNilt (vbl oled sellest rääkinud ka, aga ma pole algusest peale blogi lugenud): kas sa oled Jo Waltoni "Lifelode'i" lugenud? Ta on mu meelest sama hea maailmade looja kui sina. Ja natuke mingis mõttes meenutas "Kuigi sa proovid olla hea" maailm mulle Waltoni Lifelode'i oma ka, kuidagi sarnane vaib oli.

    VastaKustuta

Ma loen su sõnu, kui nad välja kirjutad ning avaldad!
Noh, paari erandiga.