laupäev, 27. august 2022

Teised vaatenurgad

Saatsin selle jutt-esse-autobiograafilise vinjeti Vikerkaarde.
Ma tean (kogemused) et nad vastavad ainult, kui neile meeldib. Enamasti, et öelda: "Jaa," korra: "See on hea, aga kaugelt liiga pikk, kogu me ilukirjanduseks jäetud ruum läheks selle alla".
Kui nad ei arva eriti hästi, nad ei vastagi. 
Aga kui nad vastavad, vastavad nad üsna ruttu. 
Mulle ei ole vastatud. Poolteist tööpäeva, kaks ja pool ööpäeva.
"Neile ei meeldi? Aga ma ju näen ja tean ja tunnen, et on hea!" Mu üldine suur ahastus sisaldab ka ahastust "Miks inimesed on inimesed, ma ikka ei ole inimene, ma ei saa neist üldse aru, nad ei saa must üldse aru, oh, kus ma jään???"
Tütar ütles: "Ma oma kogemustest olen õppinud, et need "kõik sisse pandud"-asjad pole väga inimestele. Et kui sa seda neile ette loed, siis nad on: "Oo okei hästi kirjutatud," aga muidu väldivad selle eksistentsigi."
Mõtlesin.
Nägin kandvat ideed: "Et mitte liiga vähe, jääb vajaka, vaid liiga palju, raske vastu võtta, ignoreerin?"
Tütar: "Mhmh. Vaata asja mitte endas kaheldes, vaid rohkem: see on hea, ma tean. Vaatab, kas nad julgevad aktsepteerida seda!""

Mul hakkas parem. Okse tõuseb ikka spontaanselt kurku, aga vähemalt selle tasakaalupunkti sain tagasi, et see ON hea, aga vbla nad lihtsalt ei julge seda endasse lasta. Kui on liiga intensiivne, on ju kergem nägu teha, et pole midagi erilist.

Ootan neljapäevani, siis proovin Feministeeriumiga. 
Nemad vbla tahavad. Nad on tooreste tunnete osas leplikumad, sest end kunstlikesse raamidesse surumast keeldujateta poleks neid üldse olemas.

Muidugi ... kogu mu elu ju! Kogu mu minaise! "Mitte "pole piisavalt palju", vaid "on kaugelt liiga  palju, me ei taha vastu võtta, et niimoodi ka saab, teeme vaimse seina ette ja lihtsalt ei usu sind!!"

Jah.
Emake maa, muidugi - ja see seletab nii palju ka kogu mu loomingu, eriti luuletuste vastuvõtu osas!!! 
Sest tegelikult inimesed saavad aru, kui on hea, elus, ehe. Aga inimestel, kes seisavad avaldamise eel ehk loevad käsikirju, kaastööks pakutut jms, on pidevast tekstide lugemisest kalestunud sisemus ja nad lähtuvad sisetundest: "Kui mulle meeldib, on hea. Kui mulle ei meeldi, on halb." 
Ja kui neid segab, kraabib, hirmutab, nad ütlevad: "Ei," sest ei meeldinud ju? Ja kui siis ikkagi ilmub, on avalikkus: "Ooo!"
Ma tegelikult SIIAMAANI (s.t. ilmus 2009, eksole, igavik tagasi!) ei saa üle oma luulekogu loost. Sest keegi ei tahtnud mu luuletusi, ma vaatasin ennast kui järjekordset luuleliste kalduvustuga vaest tshikki, tee ja küünlad ja muu sihuke - kuni mu isa ja ema mees panid rahad kokku ja ilmutasid selle kogu. 
Ei olnud odav lõbu, tol hetkel 30 000 krooni oli mu jaoks täiesti astronoomiline summa, ma kahe aastaga vbla sain selle käest läbi lastud - aga vbla ei saanud ka. Ökopaber, ökovärvid jne.
Kirjastus taotles kulkast avaldamistoetust. 
Ei saanud midagi. 
 
Ja siis korraga sai see kogu nii palju nii positiivset tagasisidet!!!
NII PALJU!
Päevalehe üks pikk eraldi arvustus, Sirp kahel korral - Sirp küll aastaülevaadete sees, ent pikalt ja positiivselt - Ekspress kahel korral, Betti Alveri preemia nominatsioon, ja mingid pisemad nupud siin-seal veel. KesKus tuleb meelde. 
OMG, kas ma olen luuletaja?
Palju seda kogu ostetakse? "Lagunemine", kirjastus Hermes, mh, ah?

Aastaga 31 eksemplari. 

Ma ei saa aru, ma ei oska, ma ei taha, ma ei saa aru, ma lihtsalt ... 

Aga nüüd, kui ma võtan kontekstis, et normaalne inimene kardab liiga verist liha ja kogenud kultuuriinimene(TM) tunneb selle peale ebamugavust, ent tegelt teised minusarnased saavad aru, tunnetavad ära, neile ei ole "liiga", muutub kuidagi ... mõistetavaks.

Raske on nendeni jõuda, aga mul ON oma publik. 
Lihtsalt nendeni jõuda on tõesti keeruline.

***

Pealkirjaga seoses: tegelt on üks mõte veel.
Me kirglikult vaidlesime siin Kaamosega vahepeal. Mina ütlesin, et ON JU probleemidel raskusevahe, miks inimesed halisevad tühiasjade pärast, ja tema ütles, et EI OLE JU, mis tühiasjad, kui on valus, on valus! 
Eile õhtul kottpimedas koera jalutades (oli niii pime, et ma eksisin vahepeal teelt eemale, kuna jalge all oli vale pehmusega maa, sain aru ja leidsin kolme minuti pärast koera kõval kattel krõbisevaid küüsi kuuldes tee jälle üles) taipasin, et mind tegelikult ei häiri hädaldust põhjustavate probleemide kergekaalulisus.
Mu kaebus polnud üldse selle üle.
Mind häirib, kui inimene hakkab hädaldama ja undama, kui tal tegelt ei ole isegi valus veel. Mu rahulolematuse põhjus olid inimesed, kes karjuvad ja kaeblevad, kui mina (mitte sarnases olukorras, vaid sarnase tundega) oleks: "Nojah, see ei ole väga mugav." 
Kui ka kare lina on TÕESTI inimesele suureks probleemiks, ma saan tema ahastusest aru. Milllest ma aru EI saa, on inimesed, kellele kare lina on umbes sama väike probleem kui mulle, aga kisa on sel teemal vaja teha rohkem, kui mina teen kasvõi enesetapu eel. 
Nagu ... väkk. 
Miks?
Nad diskrediteerivad kogu halisemise maailma ja kontseptsiooni! Muidugi keegi ei võtnud mu enesetapu-eelset: "Mul on väga halb olla, nii halb oli viimati Poeglapse isast lahku minnes," juttu tõsiselt, kui kõrval on inimesed: "KUIDAS, KUIDAS, KUIDAS nii saama, mul on nii halb, õudne ja nutan ja nutan ja HALB!" umbes selle tundega, mis mul on, kui pulgajäätise jäätise osa pulga ümbert maha kukub. 
Mulle käib väga pinda, kui inimene ahastab, ilma et ta tegelikult ahastust tunneks. Tunneb end lihtsalt natuke halvemini kui ta tavaline happy-happy-joy-joy.

15 kommentaari:

  1. Ma mäletan, et meile öeldi kunagi teatriklassis (mitte teatritegemise klassis, vaid teoreetilises), et inimestele ei saa valusat tõde liiga otse näidata, sest nad pole võimelised seda vastu võtma. Kui neile näiteks sõda liiga otse näidata, hakkavad nad naerma, sest see tekitab neis ebamugavust. Tuleb näidata riivamisi peegeldust, sest selle händlib inimene ära. Ehk siis teooria nõustub su tütrega.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Eks ma intuitiivsel tasemel sain sellest ennegi aru - lihtsalt ei taibanud sõnastada ja sõnastamata asjad libisevad ajus kuidagi kõrvale ja ma unustan neid arvesse võtta.
      Heh, miks ma olen "proosakirjanik", mitte luuletaja vms - sest kui kirjutan narratiivset proosat tegelaste või vähemalt kastmega "mitte meie maailmas võimalik" tuleb automaatne filter vahele. Ei kiputa otse võtma.
      Aga samas tegelt on hulk inimesi, kes tahavad ära tunda, ausust ja ehedust, Eks ma neile võiksin sobida väljaspool ulmekirjandust =P

      Kustuta
  2. Hm. Miks sulle käivad pinda teiste inimeste tundmised või ahastamised? Tundku end nagu tahab?

    (Muidugi tekib seepeale küsimus, et miks ma seda kommentaari siin kirjutab - sest sama peaks rakenduma mulle-sulle samamoodi - miks mind peaks huvitama, mida vvn kirjutab või miks ma peaks selle pihta arvamust avaldama? Kirjutagu mida tahab noh. Kui seda mõttekäiku jätkata, siis ei peaks mitte keegi mitte millegi pihta mitte midagi arvma. Üleüldse. Sõdivad -- lasku käia. Aga no kusagil on mu arust piir, kus iseenda meelerahu huvides on lasta ülejäänud maailmal käituda nii nagu tema käitub ja mitte seda analüüsida, ammugi mitte selle üle häiruda.)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Sest ma elan ka selles maailmas selles taustsüsteemis ja kui tema teeb nii, kuidas siis mina tegema peaks, et arusaadav olla?! =P

      Kustuta
    2. Phmt: mismõttes teil on teised reeglid kui minul, aga mina ju?!
      Kusjuures ma isegi täpselt tean, miks neil on teised reeglid - nende äärmine halb ONGI seal, kus minul "nojah, see on veidi kehvasti". Ja mul on maailmast väljajäetud olematu inimese tunne.

      Kustuta
    3. Kolmandat moodi öeldes:
      pärast minu enesetappu: "KUIDAS sa võisid??? Mul on nüüd nii halb sinu pärast!!!"
      mina: SUL on halb?! Naeraks, kui poleks nii kurb. Sa ikka ÜLDSE ei saa aru.

      Kustuta
    4. Noh, universaalset arusaadavust vist ei ole mõtet loota... Et ütlen või olen viisil X ja kõik siis mõistavad, kuidas mul on.

      Kuidas maailmast välja jäetuse tunnet ravida, seda ma ei tea. Kuid maailma peale pahandamine tõenäoliselt ei aita.

      Kustuta
    5. Aga võiks ju ometi olla nii, et inimesed moodustavad maailma, mis mulle meeldiks =)?

      Kustuta
    6. Nojah, aga nad moodusta.

      Siis on igasugu võimalusi. Maailmaga lakkamatult mitte leppimine on lihtne, aga sellest pole abi ei sulle, su lähedastele ega maailmale. Natukesehaaval muutmine on ehk kõige parem viis? Seesama vana "serenity prayer" või mis ta nimi eesti keeles ongi.

      Kustuta
    7. Naah, ma arvan, mind aitab mingi ootamatu suur hea, mis mu hormoonid käima raputaks, sest see Vikerkaare mittetahtmine on piisavalt halb, et selle taustal toredus moodustuda saaks.
      Ehk hetkel on mu meeleseisund umbes selline, et olen liiga väike, et midagi muuta, samas maailm sellisena on kohutavalt valus ja mismõttes kaur ei luba mul isegi vihastada, siis jääbki ju ainult ahastus???
      Ja ma saan aru, et antud juhul sa oled tegelt see hea, kes hoolib.
      Aga mul on nii sitt olla, et rage, rage against the dying of the light on KORDADES parem variant kui "kõik ongi nii hea, kui saab, kui ei meeldi, sure ära."

      Kustuta
    8. Praegu vist sõnastan esimest korda: soovitus leppida ja mitte vihastada on mulle rasketel aegadel absoluutselt mitte lohutavad, vaid tähendusega: "Kui ei meeldi, sure siis ära."

      Kustuta
    9. Meil kõigil on mingid kognitiivsed puudujäägid... Minul siis muuhulgas see, et ma pean blogiasjandust ja internetti üldiselt intellektuaalse väitluse keskkonnaks, mitte kohaks, kus sõpradele emotsionaalset tuge pakkuda (või seda küsida).

      St kedagi või midagi kommenteerides ma ei mõtle üldse sellele, et kommenteeritaval parem hakkaks, vaid "vaata kui põnev ja ootamatu mõttekäik tal oli, proovin enda poolt midagi sama nutikat vastu panna."

      Minu puue, mitte sinu või kellegi teise.

      Vihasta minu poolest kelletahes peale palju heaks arvad (minu peale kaasa arvatud), küllap sellest on konkreetses hetkes kasu :) Pai :)

      Kustuta
  3. Käisin jooksmas. Nüüd on märgatavalt parem olla.
    Aga teeb otseselt viha, kuidas balanss "ei tohi haigeks jääda, haigena on väga jube olla, nii et kindlasti ei tohi end üle pingutada" ja "peab liikuma, muidu on emotsionaalselt rõve olla" vahel on nii peen ja käi sellel kuradi noateral või sure ära - nagu ... pfff.
    Elu!

    VastaKustuta

Ma loen su sõnu, kui nad välja kirjutad ning avaldad!
Noh, paari erandiga.